Gebruik je gezond verstand als je de weg opgaat, en houd het veilig!

Filmen met een dashcam: het mag!

Filmen op de openbare weg is deel van de vrije nieuwsgaring en die geldt voor u net zo hard als voor journalisten van de NOS of RTL Nieuws. Ook als mensen in beeld worden gebracht die dat niet willen, mogen worden gefilmd. Publiceer je de camerabeelden (bijvoorbeeld op social media), dan krijg je mogelijk wél te maken met privacywetgeving.

Een thuis aangebrachte (vastgeschroefde) camera mag niet een openbare ruimte filmen, zoals de straat. Een dashcam en een camera die je vasthoud mag dat wel. Een dashcam valt onder een los niet vastgeschroefde camera die niet 1 vaste plek filmt.

Dashcam en de AVG, hoe zit dat?

Een filmpje van een auto zonder herkenbare bestuurder valt niet onder het portretrecht, want een auto is geen portret. Wél kan bij zo’n filmpje het nummerbord herkenbaar in beeld zijn, en een nummerbord is een persoonsgegeven. Daarmee kan het filmpje onderworpen zijn aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Ja, ook als er verder geen naam bij staat en ook als er geen doorzoekbaar bestand van gemaakt is.

De Autoriteit Persoonsgegevens (de organisatie die toezicht houdt op de naleving van de AVG) heeft beleidsregels opgesteld voor situaties waarin het gebruik van een dashcam is toegestaan. In de beleidsregels staat het volgende:
 
“Dashcams worden vaak gebruikt bij verkeersongelukken. De dashcam kan met het beeldmateriaal van het verkeersongeluk zorgen voor het bewijs voor de verzekering. De gegevensverwerking van het beeldmateriaal van de dashcam kan noodzakelijk zijn voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de bestuurder (verantwoordelijke van de dashcam) om als bewijs te gebruiken voor zijn verzekering om zijn schade te declareren. Op basis van artikel 8 sub f Wbp kan het gerechtvaardigde belang hiervoor een grondslag bieden.”

Goed nieuws dus als u slachtoffer wordt van een verkeersongeval. De beelden die u met uw dashcam heeft gemaakt, kunt u als bewijs indienen. In onze praktijk is het zelfs al een aantal keren voorgekomen dat dit tot de erkenning van de aansprakelijkheid heeft geleidt. Ook als u slachtoffer bent van agressie in het verkeer kunnen beelden als bewijslast dienen.

Ik rijd al gedurende 10 jaar met een dashcam die voor en achter filmt. Ik gebruik de beelden voornamelijk als instructie middel. De leerling nam zijn eigen kaartje mee en kon de beelden thuis bekijken, ook in de auto op de telefoon kijken we soms de beelden terug. 

Iedereen heeft te maken met agressie in het verkeer en de kans te worden aangereden. Zeker de lesauto is nog wel eens het mikpunt van agressie. Er wordt verwacht dat de leerling rijd als iemand die al ervaren is.... Bij 2 aanrijdingen verklaarde de veroorzaker bij hoog en laag dat de bestuurder(ster) niet fout was. De beelden liegen niet en toonden duidelijk en onomstotelijk aan dat de tegenpartij de veroorzaker was. Zonder beelden was het een echt touwgetrek geweest die jaren kan duren! Als de beelden later worden bewerkt, om bewijslast te wijzigen, kan dit eenvoudig worden aangetoond. Er wordt een soort stempel bij de beelden gevoegd en gewijzigde beelden krijgen een tweede stempel. De eerste stempel kan niet worden gewijzigd.

Vaak wordt de lesauto van achteraan gereden. Beelden wijzen uit dat de bestuurder erachter naar links of rechts kijkt op het moment van wegrijden en er niet vanuit gaat dat de leerling (die aan het leren is!) de koppeling te snel omhoog laat komen en dat daardoor de motor afslaat en niet wegkomt. Bij het wegrijden achter een andere weggebruiker altijd naar voren kijken, niet alleen leerlingen laten de motor afslaan bij het wegrijden.

Een dashcam zorgt voor bewijslast!

Een dashcam zorgt voor bewijslast!

  Zeker, mocht ik te maken krijgen met een agressie of een aanrijding dan heb ik bewijs.   De politie doet hier toch niks mee.   De verzekering is hier maar al te blij mee, geen discussies meer en ik krijg mijn geld eerder!

Tot slot

  • Niet in alle landen zijn dashcams toegestaan, zoals in Luxemburg of Oostenrijk. Dus ga je naar het buitenland, check dan vooraf de site van de ANWB.
  • Koop een goede dashcam, minimaal HD en eentje die geschikt is voor in de auto, denk daarbij aan het formaat maar ook dat de camera geschikt is voor hoge temperaturen. Achter de voorruit kan het in de zomer 55 graden worden.
  • Hang de camera niet in het zicht. Net als dingen aan de binnenspiegel hangen kan dit zorgen voor aanrijdingen omdat je zicht wordt geblokkeerd. Op de foto helemaal bovenaan deze pagina hangt alleen de camera aan de rechterkant direct naast de spiegel uit het zicht van de bestuurder.
  • Ook de dashcam op de fiets is in opmars. Ook hier heb je bewijsmateriaal als je wordt aangereden door iemand en die ervan door gaat. Het gebeurt helaas steeds vaker dat de veroorzaker niet stopt! Zorg hier voor een camera die schokken kan absorberen. De mobiele telefoon kan goed worden gebruikt hiervoor, al moet je niet overdrijven.



Ik wens u een veilige rit!



E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn