Gebruik je gezond verstand als je de weg opgaat, en houd het veilig!


Op social media en - in gewone tijden - bij de koffieautomaat, op feestjes en in de sportkantine kramen zelfbenoemde auto-experts soms de grootste onzin uit. Wat is waar of niet waar?


Weg met alle fabels, voor eens en altijd.

Laat je niets wijs maken. Als je dit hebt gelezen weet jij het beter!


  • Bij een wegversmalling tot het einde doorrijden en dan pas invoegen is niet asociaal

    Waar. Zo wordt het tegenwoordig zelfs geleerd tijdens rijles. Het oogt misschien niet zo sociaal, maar bij het bord 'Ritsen vanaf hier' hoef je pas in te voegen. Daarbij dient de invoegende auto zijn snelheid wel aan te passen aan het overige verkeer. Wie anderen voorbij raast en zich er net voor de wegversmalling tussen wringt, is alsnog asociaal bezig.

  • Elektrische auto's zijn veel beter voor het milieu

    Waar, maar met een kanttekening. Want als een elektrische auto op grijze stroom rijdt (opgewekt door gas- en kolencentrales) zorgt-ie indirect ook voor CO2-uitstoot. Bovendien komt er meer CO2 vrij bij de productie van elektrische auto's dan bij een brandstofauto. Rijdt een elektrische auto op grijze stroom dan stoot hij volgens TNO-onderzoek in zijn hele leven (220.000 km) toch 30 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzineauto. Op groene stroom (zonne-, wind- of water-energie) scheelt dat 70 procent. Dat is inclusief de uitstoot bij z'n productie.

  • Nieuwe auto's moeten ingereden worden

    Niet waar. Moderne motoren kunnen meteen vol belast worden omdat er betere materialen worden toegepast. Zij het dat rustig warm rijden van de motor altijd wel aanbeveling verdient. Maar dat heeft er niets mee te maken of een auto nieuw of oud is.

  • Een airco gaat stuk als je hem niet gebruikt

    Waar. Door de airco te gebruiken, wordt smeermiddel rondgepompt. Hierdoor wordt lekkage van koudemiddel voorkomen. Eens per week even de airco aan dus, ook in de winter.

  • Dieselauto's zijn slechter voor het klimaat

    Niet waar. Diesels produceren minder broeikasgas CO2 en zijn in die zin minder schadelijk voor het klimaat. Wel stoten ze meer andere schadelijke stoffen uit, zoals stikstofoxiden (NOx), waardoor ze slechter voor het milieu en de gezondheid zijn. Je kunt er met name luchtwegproblemen door krijgen.

  • Automaten verbruiken meer

    Nietwaar. Veel moderne automaten hebben een dubbele koppeling die de wrijvingsverliezen volledig opheft, waardoor het verbruik gelijk of zelfs lager is vergeleken met een handmatige versnellingsbak.

  • Autofabrikanten zijn verplicht snelheidsmeters een hogere snelheid aan te laten geven

    Waar. Het staat weliswaar niet letterlijk zo in de wet, maar er staat wel dat 'de aangewezen snelheid nooit lager mag zijn dan de werkelijke snelheid'. Omdat precies de juiste snelheid weergeven zonder ijking onmogelijk is, zitten de meeste tellers er enkele procenten boven.

  • Brandende auto's ontploffen

    Niet waar. Dat gebeurt alleen in films. Ook auto's met een lpg-tank of elektrische auto's ontploffen in de regel niet. Daardoor kunnen omstanders gewoon hulp verlenen bij het bevrijden van de inzittenden.

    Elektrische auto's zijn wel minder veilig door de hoge spanning en wanneer ze in brand vliegen, is het vaak lastig om ze te blussen. De elektrische aandrijflijn kan zelfs dagen na het ongeval opnieuw ontbranden.

  • Bij moderne motoren is gebruik van startkabels taboe

    Waar. Door de grote hoeveelheid elektronica in moderne auto's kan een spanningspiek, veroorzaakt door het geven van starthulp, bepaalde systemen ontregelen en soms blijvend beschadigen. Daarom is het verstandig er een vakman met speciale apparatuur bij te halen en niet zelf te gaan klungelen met startkabels.

  • Winterbanden zijn in de winter altijd veiliger dan zomerbanden

    Niet waar. Dat is alleen het geval als het wegdek niet droog is en de temperatuur onder de 7 graden Celsius ligt. Onder alle andere omstandigheden remt een zomerband beter. Aangezien strenge winters nauwelijks nog voorkomen in Nederland, lijkt een vierseizoenenband een goed alternatief voor de winterband.

  • Dieselmotoren gaan langer mee dan benzinemotoren

    Niet waar. Benzinemotoren zijn tegenwoordig net zo duurzaam. Beide gaan gemiddeld zo'n 500.000 kilometer mee. Al is de levensduur van verkleinde (downsized) motoren met turbo wel een dingetje. Die blijken op den duur vaak kwetsbaarder.

  • Biodiesel is goed voor het milieu

    Waar. Tenminste, wanneer het wordt gewonnen uit koolzaad, planten en afgewerkte spijsolie, want dan wordt nauwelijks CO2 uitgestoten. Helaas wordt de meeste biodiesel gewonnen uit palmolie en sojaolie: die is wel schadelijker voor het klimaat dan fossiele diesel omdat hiervoor bossen worden gekapt.

  • Banden mag je niet van links naar rechts wisselen

    Niet waar. Dat was heel vroeger zo, toen er nog zogenaamde diagonaalbanden onder een auto zaten.

  • De apk zegt iets over de conditie van auto

    Niet helemaal waar. De algemene periodieke keuring (apk) is een momentopname waarbij slechts wordt gekeken naar een beperkt aantal veiligheids- en milieuzaken. Een apk zegt verder niets over de algehele betrouwbaarheid van de auto.

  • Franse auto's zijn comfortabeler

    Niet (meer) waar. Ooit vestigden auto's als de Citroën DS of 2CV (Lelijke Eend) dat imago. Maar in vergelijking met andere Europese auto's zijn veel Franse auto's tegenwoordig juist tamelijk stug afgesteld, in een poging van de ingenieurs om een optimale wegligging te bereiken. Wel hebben Franse auto's in de regel iets zachtere stoelen, waardoor ze een comfortabele indruk wekken.

  • Duitse auto's zijn het degelijkst

    Niet waar. Auto's van Japanse makelij blijken veel betrouwbaarder. Zij vertonen, getuige de vele statistieken van pechgevallen en garage-onderzoeken, op de langere termijn de minste mankementen.

  • Zweedse auto's zijn het veiligst

    Niet waar. Een Mercedes S-klasse bijvoorbeeld heeft veel meer veiligheidsvoorzieningen aan boord dan een Volvo. Dit Zweedse merk heeft wel enkele belangrijke veiligheidsinnovaties op zijn naam staan, zoals de veiligheidsgordel.

  • Een motor moet ontlucht worden als de benzinetank is leeggereden

    Niet waar. Ook moderne diesels ontluchten zichzelf. Een lege dieseltank kan wel schade veroorzaken omdat de diesel verschillende bewegende onderdelen smeert.

  • Bij sneeuw en ijs moet je altijd in de tweede versnelling wegrijden

    Niet waar. Veel moderne auto's zijn voorzien van tractie-controle (ESP) en dan is het een kwestie van rustig wegrijden in de eerste versnelling. De elektronica doet de rest.


Ik wens u een veilige rit!

E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn