Gebruik je gezond verstand als je de weg opgaat, en houd het veilig!

ABS, ESP, Stuurassistentie, AEBS, ASR, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Torque Vectoring Control

Kunt u het nog volgen? Allemaal rijhulpsystemen die de bestuurder helpen het veilig te houden als de bestuurder een fout maakt of is afgeleid.
Of bepaalde skills mist om de rijtaak veilig uit te voeren. Helaas is een antislip cursus (nog) niet standaard bij een rijopleiding, iets wat ik als rijinstructeur noodzakelijk vind. Er is geen antislip school waar ik met mijn leerling terecht kan. Een bestuurder zonder rijbewijs is niet verzekerd! 

Het viel mij op dat hier in Arnhem maar ook elders in Nederland veel eenzijdige ongelukken gebeuren. Met name in bochten vliegen de auto’s uit de bocht. Let maar eens op in bochten dat er vaak nieuwe lantaren palen of borden staan. Bij het verlaten van de a12 vanaf de richting Utrecht de pleyroute op richting Nijmegen, let maar eens op hoe vaak de betonnen muur is geraakt. De bestuurder verklaard vaak achteraf dat het glad was, ook bij droog weer. De wegbeheerder deed proeven waaruit bleek dat het wegdek stroef genoeg was.

Ook in de tunnel onder het station van Arnhem Centraal vliegen de auto’s met regelmaat tegen de tunnel wand die als een half pipe is gevormd waardoor de auto na de crash op het dak ligt. Ik rijd daar dagelijks en ben verbaasd dat dit gebeurt. Hoe dan? 

Neem de bochten met beleid!

Ik, als rijinstructeur, hamer elke les erop: afremmen voor je de bocht in gaat, en vooral niet in de bocht zelf. En pas weer gas geven als je door de bocht bent. 

Waarom vlieg een auto uit de bocht? Met name in de zomer is het gevaar meer aanwezig. Bij zichtbare gladheid rijden de mensen langzamer en is de zomerband in combinatie een te hoge snelheid de oorzaak van het in de slip geraken.

Snelheid is bijna altijd de oorzaak van een slip partij. Het naderen met hoge snelheid en in de bocht remmen zorgen ervoor dat de achterkant uitbreekt en eigenlijk rechtdoor wil terwijl de voorkant, waar de meeste remkracht op ligt, langzamer wil.

Om dit te voorkomen en onder controle te houden is een antislip cursus een must. Ik raad de minister ook aan om de examen eisen uit te breiden met een antislip cursus.

Wat kost een cursus en wat leer ik daar dan?

  • Bij veel regen in korte tijd is de kans op aquaplanning aanzienlijk groter. Je toerental vliegt omhoog terwijl je niet harder rijd. De aandrijfwielen, meestal de vooras, komen los van de grond. Je bent eigenlijk aan het surfen. Gas los en koppeling intrappen leer je op de cursus en niet sturen. Stuur je wel en je komt weer op de grond dan gaat de auto naar de kant waar je hebt opgestuurd! Met alle gevolgen van dien.
  • Kijk ver vooruit en begin vroeg met handelen. Rem en schakel dus niet op het laatste moment, maar laat op tijd je gaspedaal los.
  • Ga met een rustige snelheid door bochten en stuur de auto vloeiend de bochten door.
  • Wat is het effect van zomerbanden op een gladwegdek en met name de voordelen. Je rijdt een keer met zomerbanden en een keer met winterbanden een rotonde op die spekglad is en je maakt een noodstop. Je ervaart wat het verschil van banden doet met de remweg.

Een paar voorbeelden van wat je leert. Als elke bestuurder een cursus volgt zal het aantal aanrijdingen, gewonden en doden sterk verminderen.

En wat zijn de kosten? Voor 40 euro leer je de basistechnieken, voldoende om uit de problemen te blijven!

 

Een paar cijfers;

  • ernstig verkeersgewonden ligt al jaren rond de 21.000
  • dodelijke verkeersslachtoffers stijgt de laatste jaren en ligt rond de 660 waarvan 400 gemotoriseerd en 260 als fietser of voetganger 

Ik wens u een veilige rit!

E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn