Gebruik je gezond verstand als je de weg opgaat, en houd het veilig!

Iets aan de binnen spiegel hangen. Mag Dat?

Simpel! Je brengt mensenlevens in gevaar. Vooral motorrijders, voetgangers en fietsers  lopen dagelijks de kans geschept te worden door een auto omdat er iets aan de binnenspiegel hangt.

Waren het vroeger de bekende dobbelstenen, tegenwoordig hangt er van alles en nog wat aan de spiegel. Dromenvangers, kettingen, complete boeddha beelden, luchtverfrissers, een dashcam en vandaag de dag veel mondkapjes. Waren het vroeger de sjonnies en anita's, nu denken meer mensen niet verder na en onderschatten het gevaar.

Iets aan de spiegel hangen is gevaarlijk of zo niet gevaarlijker dan met een bevroren voorruit rondrijden. Met een bevroren autoruit wordt nog rustig gereden, met iets aan de spiegel is de snelheid hoger.


Wat ik ook te vaak tegen kom is een navigatie recht voor je gezicht op de voorruit bevestigd. Samen met iets aan de spiegel is je zicht sterk verminderd!




Waarom mag ik dat niet? Ik mag ook helemaal niets meer!

Helaas krijgen de handhavers deze vraag vaak. Alsof het eigen belang boven het gevaar staat. Helaas leven de teveel mensen in Nederland met de instelling, als ik dat wil dan doe ik dat. Het zal je kind of iemand anders die je dierbaar is maar zijn die geschept wordt, soms met dodelijke afloop, omdat de bestuurder vind dat hij ook genoeg heeft aan minder zicht en liever tegen zijn mondkapje, boeddha, luchtverfrisser of turend naar zijn navigatie aankijkt. Eigen belang staat bij ons in Nederland hoog in het vaandel. Met alle gevolgen van dien!

Hoe zit het dan met handhaving hierop, dit is toch belangrijk?

Tsja, verkeerscontrole is voornamelijk snelheid controleren. Verder is er geen prioriteit op andere gevaren in het verkeer. De minister is hiervoor verantwoordelijk, niet de handhaver, die doet haar uiterste best en moeten hun frustratie inhouden. Geregistreerd schadegevallen door de verzekeringsmaatschappijen liggen jaarlijks rond de 340.000 (werkelijk aantal is waarschijnlijk het dubbele, omdat veel partijen onderling de schade regelen vanwege het verliezen van de no-claim) waarvan 38.000 met letsel, 49.000 gewonden en 650 doden.

Een belangrijk deel met reden dat de andere weggebruiker niet is opgemerkt of een verkeerde inschatting van de bestuurder. Bij hoeveel schadegevallen de oorzaak te weinig zicht in de auto is, is niet bekend. 

Helaas geeft de handhaving te vaak een waarschuwing. Ook is de rechtelijke macht nog steeds te vaak van mening dat de veroorzaker van een ongeluk met letsel of dodelijke afloop gestraft wordt met een taakstraf. Het belang, bijvoorbeeld verliezen van een baan, van de veroorzaker staat boven het slachtoffer. Doodslag met een wapen is volgens de rechter anders dan met een voertuig omdat deze vindt dat er geen opzet in het spel, alleen nalatigheid. Vanuit de samenleving is de frustratie duidelijk merkbaar. Zelfs als het overduidelijk is dat de bestuurder roekeloos is geweest gaat de rechter hierin niet mee. De rechter vindt deze straf die je krijgt voor roekeloos aan het verkeer deel nemen te zwaar! Nee, je zult een dierbare kwijtraken door iemand die het niet zo nauw neemt met de verkeersregels of fatsoensregels. Dus ik hoop dat de handhaver die iemand een waarschuwing geeft omdat het zicht wordt geblokkeerd van de bestuurder er van bewust is dat deze bestuurder ook een aanrijding kan veroorzaken! En te vaak wegkomt met een taakstraf.

Het kapstok artikel, artikel 5 van de wegenverkeerswet 1994, is in ieder geval duidelijk genoeg.      

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Hieronder valt zeker iets aan de spiegel hangen, rijden met een bevroren of beschadigde voorruit. Toch wordt dit artikel te weinig gebruikt om de bestuurder erop te wijzen dat hij het overige verkeer ernstig in gevaar brengt!

Artikel 5.2.42 VR

1.
De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:

a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

b.
niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:

a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.


De boete voor onvoldoende zicht door je voorruit (of voorste zijruiten) is onlangs verhoogd naar 240 euro, en als er via je spiegels of camerasysteem geen zicht is op de weg kost dat 150 euro. Geen voldoende zicht en iets aan je spiegel, dan krijg je een combinatieboete van 380 euro.


Ik wens u een veilige rit!


En dit betaal je in 2021 voor de volgende overtredingen:

  • Onnodig links rijden op een autoweg of autosnelweg: 150 euro
  • Rechts inhalen: 250 euro
  • Geen autogordel dragen: 150 euro
  • Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthouden: 250 euro
  • Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro
  • Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro
  • Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 50 euro
  • Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 250 euro
  • Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 400 euro
  • Een voertuig dubbel parkeren: 100 euro
  • Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 100 euro
  • Onnodig mistlicht aan de voorzijde voeren: 100 euro
  • Onnodig mistlicht aan de achterzijde voeren: 150 euro
  • Niet werkende remverlichting: 150 euro
  • Niet werkend derde remlicht (voor voertuigen na 30-09-2001): 100 euro
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn